Alunperin oli tarkoitus tunkea nämä ihan yleisiin hajatelmiin, mutta näitä bussijuttuja tuntuu olevan yksinään niin paljon, että saavat oman postauksen.

1. Kiinalaisilla on kuulemma huonompi tasapaino aisti, minkä takia voivat helpommin pahoin bussissa. En tiedä pitääkö tämä paikkaansa, mutta kiinalaiset bussit pomppivat ja tärisevät, vaikka ajettaisiin tasaisella moottoritiellä niin veikkaisin, että ketä tahansa, jolla on alttiutta matkapahoinvoinnille voi helposti pahoin bussissa.

2. Pitkänmatkan busseissa, joita itse pääasiassa käytän, on kuski ja rahastaja erikseen (olen kerran matkustanut kaupunkibussilla ja siinä rahat tiputettiin erikseen sellaiseen "rasiaan" tai jos on bussikortti, niin se piipautetaan lukijassa). Kuski on yleensä mies ja rahastaja nainen. Olen kuitenkin pari kertaa ollut bussissa, jossa myös rahastaja on mies ja kerran tilanteessa, jossa kuski oli nainen. Rahastajalla on erikseen kannettava bussikortin lukija, joka veloittaa rahaa bussikortilta. Kahdesti olen matkustanut bussilla niin, että rahastaja jostain syystä puuttui, jolloin rahat piti antaa kuskille.

3. Jos huolimattomalta vaikuttavan ajotyylin seuraaminen ahdistaa ei kannata mennä eteen istumaan. Bussikuskit ajavat yleensä melko lujaa, kiilailevat muiden autojen ohi jne. ja olen useammin kuin kerran todennut, että kolari on ollut todella lähellä.

4. Kuten sanottua bussikuskit pyrkivät ajamaan niin lujaa kuin mahdollista, joloin matkan kesto vaihtelee (omalla kohdallani) 10-20 minuuttiin ts. jos tulee kyytiin välipysäkeiltä kannattaa ottaa suurehko aikatauluvaihtelu huomioon. Tämän lisäksi myös päätepysäkiltä saatetaan lähteä 3-5 minuuttia etuajassa kuskista ja rahastajasta riippue. Joskus taas lähdetään pari minuuttia myöhässä, kun rahastaja ottaa asiakseen huutaa bussin ikkunasta mahdollisille bussiin tulijoille ilmeisesti bussin lähtemisestä ja kehottaa kiiruhtamaan ja mahdollisisia matkustajia odotellaan siis pidempään.

5. Mahdollisesti matkan keston vaihtelun takia välipysäkeillä ei koskaan ole aikatauluja. Niillä saatetaan kertoa milloin ensimmäinen ja viimeinen bussi lähtevät päätepysäkiltä, mutta ei paljon muuta ja joskus ei edes tuota.

6. Yleensä rahastaja kailottaa jokaisen pysäkin nimen huutamalla mirofooniin (moeen kertaan), tosin välillä olen huomannut, ettei rahastaja huuda niiden pysäkkien nimiä, joille kukaan ei ole jäämässä. Busesissa voi kuitenkin myös olla automaattikuulutukset, jotka tulevat myös englanniksi (rahastaja huutaa siis pysäkkien nimet vain kiinaksi). Niissä busseissa, joilla olen pääasiassa matkustanut on vain kerran käytetty tätä (ja tämän lisäksi kerran kuski/rahastaja napautti kyseisen kuulutuksen päälle sille pysäkille, jolle olin jäämässä ilmeisesti juurikin tuon englanninkielisen kuulutuksen takia). Sinä yhtenä kertana jona matkustin kaupunkibussilla oli siinä nuo kuulutukset kokoajan.

7. Kiinalaiset menevät yleensä istumaan käytäväpaikalle ja jos haluat päästä tyhjälle ikkunapaikalle joudut pyytämään tätä erikseen ja käytäväpaikalla istuva kiinalainen kääntää jalkojaan sen verran, että pääset kiilaamaan ikkunapaikalle. En ole kertaakaan nähnyt kenenkään siirtyvän käytäväpaikalta ikkunapaikalle, kun ihmisiä on tullut lisää bussiin.

8. Jos maksaa käteisellä rahastaja antaa välillä bussilipun, välillä ei. En ole huomannut tässä mitään logiikkaa, mutta kaippa se on vähän sama kuin kiinalaisista kaupoista kassa antaa joskus kuitin joskus ei.

9. Bussien ruuhkaisuudella ei tunnu olevan mitään ilmeistä sääntöä esim. tänään aamulla bussi oli lähes täynnä ja eilen samaan aikaan lähtenyt bussi oli puolityhjä. Eli aikapaljolti tuntuu riippuvan tuurista, onko bussissa paljon porukkaa vai ei.

Ja lopuksi: Hyvää keskisyksyn päivää! 中秋快乐!